Fotoboek
Tourwagenraces Groep-2


Het behaalde resultaat in de London-Sydney Marathon van 1969 leverde niet alleen een fraaie opvoerset op maar vooral de belangstelling wat er nog meer mogelijk was met de betrouwbare 4 cilinder van Renault, de tuners deden flink hun best en zie hier de resultaten.


Hans Deen
1970 de eerste echte group-2 DAF op het circuit

Bij aanvang raceseizoen 1970 stond daar tot ieders verrassing Hans Deen met een getunede DAF 55M geschikt voor Groep2 klasse 1000 / 1150cc.

De auto van Deen leverde zo'n 90 pk, de tuning zou verzorgd zijn door Rob Jansen die zelf met een 55 de London-Sidney Marathon had uitgereden met wagen no.30.

Ook Gulf-STAR team manager Kees Hellings hoorde dit nieuws, bekeek het en na diverse gesprekken met DAF's technische man Fred Hoogendoorn werden een aantal Groep2 DAF's besteld en kreeg het initiatief van Hans Deen direct volgers.

Hans Deen is zeker twee race seizoenen ( 1970 + 1971 ) actief geweest met deze DAF55M.


Int. Formule 3 weekend Zandvoort 1971
Hans Deen 1e in zijn klasse Groep-2 tot 1150cc
  



Seizoen 1971 grote training voor diverse teams en priverijders !
Seizoen 1972 het mooiste seizoen voor de DAF equipes !

Bekende rallyteams zoals het STAR TeamTeam en het ZAV Team aangevuld met het Orwo Team en diverse prive rijders staan daar toch 8 DAF's gereed en als rijders komen wij bekende namen tegen, Han Tjan, Wim Luybregts, Govert de Jong, Eddy Sandvliet, Dirk van de Pol en Teddy Bandlid eventueel aangevuld met gelegenheidsrijders.
In 1972 weet Han Tjan met de oranje-blauwe STAR Daf het "Nederlands Kampioenschap" op zijn naam te schrijven in zijn klasse tot 1150cc, helaas ging na dit race seizoen het STAR Team zich weer bezighouden met rallies en het ZAV team met rallycross en stapte Han Tjan over naar Datsun.De twee prive rijders, Harrie Geeris en Freek Plasmeijer, hebben het langste met de DAF's 55 en 66 op Zandvoort gereden, 1971 t/m 1975.
Om het racen met een DAF redelijk betaalbaar te houden,
zijn bij de preparatie zoveel mogelijk standaard onderdelen
gehandhaafd, de 1150cc motor onderging de volgende
wijzigingen:

- Monteren van DAF rally nokkenas.
- Monteren kleppen van Renault Gordini.
- Tuimelaars versterken.
- Klepveren van speciale makelij.
- 2-dubbele Solex 35PHH.
- Schokbrekers merk Boge.
- Voorwielen negatief gesteld.
- Remvoering FERODO.
- Stuurhuis iets kortere reductie.
- 5.5" lichtmetalen velgen.
- Centrifugaal koppeling pakt aan bij 3800 toeren.
- Maximaal haalbaar toerental 6700p/m.

Motor 90 tot 110 pk



Stabilisator op achterwielen

Spoiler onder de motor die zorgt voor wat
extra neerwaardse druk


ORWO-DAF op 2 wielen na toucheren van de Stuyer-Puch van Adri Speets.


Drie op een rij   Hans Deen - Govert de Jong - Eddy Sandvliet

tijdens het F3-Weekend van 1972, duwt Tanig Boissevains Mini Cooper,
Wim Luijbregts volgt en kijkt






Han Tjan

NAV Races Woensdrecht 1972:
Dijkstra (Abarth) passeert Han Tjan binnendoor




1972 Zandvoort
start van Groep-2 Toerwagens klasse tot 1150cc.
Freek Plasmeijer aan kop en Hans Deen in tweede rij zijn zeer goed weg, de overige DAF's zijn in het achterveld





Wagen NO: 34 van Han Tjan voor de start en in gevecht met een FIAT 128 Sport


Eddy Sandvliet nummer 27 glijd van de baan en komt in de reclameborden tot stilstand



  










nummer 45: Dirk van de Pol


Eind stand Nationale Kampioenschap 1972
Groep2 klassen 1000 / 1150cc.
de DAF rijders


1e Han Tjan 48 punten
3e Harrie Geeris 25 punten
4e Dirk van de Pol 15 punten
5e Wim Luijbregts 13 punten
6e Freek Plasmeyer 10 punten
7e Eddy Sandvliet 6 punten
10e Jan van straaten 4 punten
11 e Astrid de Lijster 3 punten
11e Willem Wessel 3 punten
14e Peter van Zwan 1 punt


1973 Harrie Geeris (55M) in gevecht met Pieter Visser (Fiat 128)


Freek Plasmeijer 55Mgrp-2 en Harrie Geeris 66Mgrp-2
Deze beide rijders blijven na het succes jaar 1972 de DAF group-2racer nog 2 jaar trouw

 

 

  

 


  

Hoewel de concurentie in deze klasse tot 1150cc van de NSU's, Simca's, FIAT en Hilmann Imp steeds heftiger word weten beide rijders toch regelmatig het podium te bereiken
1973 Toerwagen als voor programma van de "Grand Prix van Nederland"



3e Drei Lander Trophy op ciruitpark Zandvoort
Freek Plasmeijer voort de veld kleine maar snelle group2 wagens aan.


Jean-Louis Haxhe
Belgie 1973, de allrounder !





Euro Trophy Races Zolder Belgie 1973

Tijdens deze race in mei 1973 Kon het plubliek voor het eerst kennis maken met de DAF66 Groep2 auto bestuurd door Jean Louis Haxhe.

De auto bleek redelijk snel en goed mee te kunnen komen maar moest vele pitstops maken evenals alle rijders die dag had ook de DAF66 veel last van banden slijtage door de losse steenslag op het circuit en hierdoor behaalde Jean Louis Haxhe geen podium plaats.

Dit is laatste door de fabriek gebouwde Groep2 racewagen.



1973 Circuit Zolder "Bekers der Toekomst"


Coupes Benelux Belgie 1973

Helaas van deze race geen resultaat bij ons bekend, wel vernamen wij dat de techniek van de auto veel beter onder controle was en het weggedrag verbeterd was.


Rijder: Jean-Louis Haxhe.
Foto's: Guy Thonus


foto ter beschikking gesteld door Thierry Périlleux (B)

1973 "Noordzee Trofee" circuit te Nivelles

Heuvelklim Spa-Barissart 1973
"Heuvelklim" rijden daar is Jean-Louis Hahxe altijd weer voor te motiveren en in Belgie heeft hij ook in deze vorm van autosport een degelijk naam opgebouwd.
In deze wedstrijd behaald hij de 1e plaats in de klasse-1

foto ingezonden door Andre Hardy


Hans-Günter Olschewski
Duitsland 1972 t/m 1974

Ook in Duitsland werden DAF's in de groep-2 toerwagenklasse ingezet.
Autotuner G. Olschewski had een opvoerset in zijn programma opgenomen en een fraaie 55coupe opgewaardeerd naar groep-2 en reed daar met diverse rijders mee in lange afstandsraces vooral op de Nürburgring, helaas zijn er slechts enkele resultaten bekend van de racewagens in Duitsland maar zijn er wel fraaie foto's bewaard gebleven.

Andere rijders die wij tegen kwamen als teamgenoot in de 55Coupe zijn;

Helmut Lerche, Friedhelm Przyklenk, Willi Miebach, Lothar Wichert, Arnold Gasper, Herman Goetzke, Oswald Meister,
Franz-Jozef Kamp en Herbert Schester
ADAC - Eiffelrennen op Nurburgring 1973 +
24-Urenrace op Nurburgring 1973

 



 




Dieter Ebermayer - Herbert Schuster
Duitsland 1973

In de 1973 editie van de Int. ADAC - 6 Stundenrennen op de Nordschlife Nürburgring rijd de equipe Dieter Ebermayer - Herbert Schuster niet geheel uit, zij raken naast de baan waarbij de auto schade oploopt en zij de wedstrijd staken.
De foto laat goed zien dat de deelnemers in de klasse L4 - DIV,1/1150 dicht opelkaar rijden en een ongelukje constant aanwezig is.

Werner Keller
Duitsland 1970 t/m 1972


In 1970 t/m 1972 is er nog een tweede DAF actief geweest op de Duitse circuits, de rijder zou Werner Geller zijn die met een sedan uitvoering deelnam aan de 6 uurs race Nürburgring van 1970 en in 1972 met een coupe, ook over en van hem bitter weinig bekend, niet meer dan dat zijn DAF's door Autotuner G. Olschewski zouden zijn opgebouwd.




" Dirk Oliver " Oostenrijk 1974
dit is een schuilnaam, geen idee wie hier achterzit !

Op de Salzburgring tijdens de ADAC-Bavaria-Rennen van 25 en 27 mei 1974 staat er in Grp-2, klasse L4 deze 55coupe aan de start met als rijder "Dirk Oliver" wat zover nu bekend een schuilnaam is van de rijder.
Bij vergelijking van foto's kunnen wij zeggen dat het niet om de wagen gaat waarmee Günter Olscheweski in Duitsland actief is, maar wij kunnen ook niets vinden over deelname aan andere races.
Helaas in deze race voor de DAF rijder geen goed resultaat, op de einduitslagenlijsten staat DNF.




 


foto's van Erwin Jelinek


Mike Early
Engeland 1972

Tijdens de 8 uren Ralay Races op het Thruxton circuit in Engeland vinden wij een foto van deze 55Mcoupe van Mike Early.

Wij kunnen verder echter niets vinden dus kunnen niet zeggen of dit slechts een eenmalig optreden was of dat Mike Early het gehele seizoen heeft deelgenomen aan races of zelfs meerdere seizoenen.


Francesco Vailati  Italië 1972 t/m 1976
Na ontvangst van het bericht van Ton Koster dat Francesco Vailati zich bij hem had gemeld met het plan om weer een DAF in Italië te willen gaan inzetten en daarbij advies en wellicht ook hulp kon gebruiken, hebben wij eens het internet afgezocht en vonden op de website  http://www.malegnoborno.it/cronostoria.htm  een aantal race uitslagen van Francesco en ontdekte in de lijst van 1973 nog een tweede naam met een DAF Groep-2 racer "Francani", maar geen foto's van de auto's.

De onderstaande foto's werden door Francesco Vailati aan Ton Koster gemaild en laten een fraai uitgebouwde 66 zien, laten we hopen dat het plan van Franco gaat lukken en dat we weer mooie uitslagen, verslagen en foto's vanuit het zuiden kunnen verwachten.


Op facebook vinden we uiteindelijk de pagina van Francesco Vailati zelf met daarop diverse foto's van zijn raai uitgebouwde DAF66 grp-2.

Alle foto's zijn uit de periode 1973 t/m 1975 en van de foto's is te herleiden dat Francesco zich bezig hield met Toerwagenraces en Heuvelklimwedstrijden

Uit reacties op facebook maken wij op dat hij geen contacten had met de Rally en Raceafdeling in Eindhoven of met Luijbregts Competitie in Valkenswaard en wellicht zelf via andere kanalen speciale onderdelen voor zijn snelle DAF66 heeft gevonden, technische gegevens zijn dan ook niet bekend bij eerder genoemde afdelingen, aangenomen word dat het bodywerk door een Engels bedrijf verzorgd zou kunnen zijn.

Per toeval vonden wij ook informatie die aangeeft dat Francesco Vailati voor 1973 ook nog een 55M zou hebben gereden in heuvelklimwedstrijden.
 





Foto's vanaf facebookpagina van Francesco Vailati


Dhr. L van Vreeden
Het eerste bericht over deze DAF rijder stamt uit 1969 waar in een lokale krant vermeldt staat dat hij met een DAF55 deel neemt aan een rally in Indonesië.
Daarna is het erg lang stil en kunnen wij niets vinden op het net tot dat zijn zoon een artikel plaatst op het net over zijn vader en daarbij staan deze twee foto's.

De DAF55 blijkt naar racewagen te zijn omgebouwd en is hier te zien op het "Jaya Ancol Racecircuit" nabij Jakarta, dit is alles wat wij konden vinden, HELAAS !